Aquest text ha aparegut en el darrer número de la revista Bonart (núm. 168; desembre/gener, 2014/2015). Forma part d'un dossier titulat Art(s) i context a Catalunya, sis reflexions. Propostes per reflexionar i per millorar alguns interrogants sobre el món de l'Art a Catalunya, amb textos de Ricard Planas, Pilar Parcerisas, Arnau Puig, Montse Badia, Mercè Alsina i aquest mateix.
Ohé partisans, salvem la cultura!, un projecte de Francesc Abad/AcVic. http://artscoming.com/ca/Articulo/ohe-partisans-salvem-la-cultura/
Visca l’art en llibertat, sempre que hi hagi llibertat i igualtat per la gent que ha de practicar l’art. I per la gent que l’ha de mirar i, sobretot, pensar.
http://www.bonart.cat/revista/
Ohé partisans, salvem la cultura!, un projecte de Francesc Abad/AcVic. http://artscoming.com/ca/Articulo/ohe-partisans-salvem-la-cultura/
Com serà el futur de les
arts a Catalunya? Jo responc: com vulguem que sigui. Aquest hauria de ser el
primer axioma: convence’ns que no necessitem administracions públiques que ens
constrenyin, que no podem ofegar-nos en la mediocritat i la covardia que ens
envolta, que podem aixecar-nos de la misèria en la que alguns als qui la
cultura no els importa ni un borrall ens volen sumir. Sí, ja sé que això no són
més paraules, que em surt una prosa pamfletària Però és que, al meu entendre,
el pamflet és un gènere d’opinió tan legítim com qualsevol altre. El pamflet
exagera, però no diu mentides; o no deixa de dir les mateixes mentides o de
practicar tendenciositats similars a les de tants i tants escrits que
s’emmascaren en la pertinença, en allò que ara en diuen el políticament
correcte. És la deixadesa de l’esquerra històrica el que va condemnar el
pamflet a l’ostracisme, aquella traïció del PSOE al marxisme, aquell
desistiment del PSUC de les utopies, aquella desideologització tan nefasta que
la cultura va acceptar en el temps de la bonança econòmica. Com serà el futur
de les arts a Catalunya? Jo responc, pamfletàriament, que s’haurien de donar
algunes condicions:
1. Vindicar la dignitat
de la creació. Em trec el barret davant del gest del Jordi Savall i de la Colita que van rebutjar els respectius Premios Nacionales de Cultura! No solament per rebutjar els premis que els havia concedit el Ministerio de Wert (“¡el patán, el pata negra del patanismo!”), sinó per fer-ho reclamant atenció per l’educació i per la creació. És el que hem d’exigir autoritàriament als
governs. És per això que jo, amb tota la humilitat, he manifestat i manifesto
que no em crec al govern de CiU, al de Mas i Mascarell (i, no ho oblido,
suportat per ERC), perquè, amb l’excusa de la crisi, ha baixat a mínims històrics
els pressupostos destinats a la cultura. Com podem creure que el govern actual
advoca per la cultura si no li dedica més que una petita engruna dels diners
que administra? La dignitat de la creació i de l’educació (un binomi que ha
d’anar sempre lligat) cal cridar-la sempre i en tota circumstància històrica.
2. Abandonar el silenci
en què el món de la cultura —i, també, el de les arts visuals— està instal·lat.
Sembla que hi hagi gent que encara estigui esperant la subvenció perduda, la
carícia institucional. Quan alçaran la seva veu els nostres artistes per fer
valer el seu treball? Quan els crítics del país lluitaran perquè cap recomanat
del poder els prenguin la seva feina, tan necessària? Quan el periodisme
cultural deixarà de donar veu als banals i als frívols? Quan dic que hem
d’abandonar el silenci no m’estic referint exclusivament a plantar cara a les
administracions públiques. No reivindico per res el populisme, sinó l’esperit
crític. Quan convé col·laborem amb les activitats proposades per les
institucions, quan convé ens n’apartem civilitzadament; tanmateix, si convé,
cal denunciar aquelles institucions sense embuts: els nomenaments a dit, les
prebendes o quotes de partit, els concursos preparats si no amanyagats, els discursos
estults…
3. No tenir por a
discutir-ho tot. A discutir el paper de les associacions professionals, massa
vegades més atentes a aquesta subvenció perduda (o reduïda fins a límits
insultants) que a discutir el seu paper social, d’interlocutor amb els poders,
els fàctics i els visibles. A discutir el paper de l’artista, del teòric, del
crític, del galerista, del docent… de tots aquells que hem de bregar amb la
incomprensió social de l’art dels nostres dies. Sempre ho dic: nosaltres també
fem coses malament. I hem d’anar junts per trobar nous camins de comprensió
entre el sector i, del sector, enllà.
4. Deixem de pensar que
l’art és, com en els segles on depenia de l’església, de la noblesa o de la
burgesia, una cosa decorativa, aïllada, bonica o heroica. Repensem tot el sistema:
l’educació primària, la secundària i, sobretot, les universitats. Hem d’oferir
als alumnes d’avui instruments crítics per afrontar la visualitat convulsa dels
nostres temps, aquesta que fa conviure la tradició de la història de l’art amb
les formes, els gestos i les tecnologies de la visibilitat postmoderna.
Repensem els museus, perquè s’acostin al sistema educatiu i no visquin tan
pendents de les estadístiques i del ressò a la premsa arqueològica.
Jo no tinc ni la més
remota idea de què passarà amb les arts visuals a Catalunya. Però si aconseguim
desplegar aquests quatre punts els artistes joves i els crítics joves han de
tenir el seu lloc en el món de la cultura d’avui i del demà; deixarem
d’escoltar els abruptes mentals dient “això no és art” amb veu impostada; farem
que les institucions públiques estiguin al servei de la societat i no a
l’inrevés, com tantes vegades passa, on els polítics il·luminats es pensen que
saben més que la resta i ens volen conduir pels camins de la banalització;
aconseguirem que l’art i el pensament català comencin una singladura original,
al costat d’una mobilització que ha de fer que els poders del sistema tremolin,
que les llibertats deixin de ser-ho només pel nom que els cràpules li atorguen.
Visca l’art en llibertat, sempre que hi hagi llibertat i igualtat per la gent que ha de practicar l’art. I per la gent que l’ha de mirar i, sobretot, pensar.
http://www.bonart.cat/revista/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada